آسفالت
آسفالت که قیر نیز نامیده می شود ، مایعی چسبناک و سیاه رنگ است که دارای گرانروی زیادی است و از نظر شکل نیمه جامد شبیه روغن خام است. این ماده را می توان در معادن طبیعی یا به عنوان یک محصول تصفیه شده که در گروه قیر است ، یافت. قبل از قرن بیستم ، اصطلاح آسفالت برای توصیف آن استفاده می شد.
کاربرد اصلی آسفالت و آسفالت در راه سازی است (70٪) که به عنوان چسب همراه با سنگدانه ها برای ساخت بتن آسفالت استفاده می شود و به آن آسفالت می گویند.
ایزوایمن با نظارت بر نحوه تولید آسفالت مرغوب ترین و با کیفیت ترین آسفالت را خدمت مشتریان عزیز ارائه میدهد.
کاربرد آسفالت کاری در تهران
از دیگر برنامه های کاربردی می توان به محصولات قیر ضد آب مانند سقف سازی یا آب بندی سقف تخت اشاره کرد. اصطلاحات آسفالت و قیر اغلب به جای یکدیگر برای اشاره به اشکال طبیعی و مصنوعی این ماده به کار می روند. در ادبیات آمریکا ، اصطلاح آسفالت (سیمان آسفالت) برای توصیف بقایای تقطیر روغنهای خاص استفاده می شود.
در خارج از ایالات متحده ، این محصول اغلب به عنوان قیر نامیده می شود و زمین شناسان ترجیح می دهند از این اصطلاح برای توصیف شکل طبیعی آن استفاده کنند. از نظر گودالهای تار ، اصطلاح تار برای اشاره به انواع آسفالت و آسفالت کار استفاده می شود. در برخی موارد ، به آسفالت طبیعی قیر خام نیز گفته می شود. ویسکوزیته این نوع آسفالت که برای کار آسفالت نیز استفاده می شود ، مشابه شربت قند خنک شده است.
این ماده که با تقطیر جزئی روغن خام در دمای 525 (977) بدست می آید ، قیر تصفیه شده نیز نامیده می شود. ایالت آلبرتا در کانادا بزرگترین ذخایر آسفالت طبیعی جهان را در ماسه های نفتی آتاباسکا دارد. مساحت 142000 کیلومتر مربع (55000 مایل مربع) از انگلیس گسترده تر است.
آسفالت بتن و آسفالت کار
بتن آسفالت برای کار آسفالت (در آمریکای شمالی قیر ، روکش آسفالت یا روکش آسفالت ، و در انگلستان و جمهوری ایرلند به اصطلاح غلتک یا سنگ غلتک آسفالت نامیده می شود) یک ماده ترکیبی است که برای پوشش خیابان ها ، پارکینگ ها ، فرودگاه ها ، فرودگاهها و ساختمانها از خاک استفاده می شود. بتن آسفالت از سنگدانه های معدنی تشکیل شده است که با قیر بهم متصل شده و در چندین لایه فشرده می شوند. این روند توسط ادوارد اسمیت ، مخترع بلژیکی-آمریکایی اصلاح شد.
اصطلاحات بتن آسفالت ، بتن آسفالت قیر ، مخلوط قیر و آسفالت کار اغلب در متون مهندسی و اسناد ساختمان استفاده می شود ، جایی که بتن به عنوان یک ماده ترکیبی ساخته شده از سنگدانه های معدنی قیر شناخته می شود. گاهی اوقات از AC برای نشان دادن بتن آسفالت استفاده می شود ، اما این اختصار را می توان برای مقدار قیر موجود یا حتی سیمان قیر که اشاره به قیر مایع در مواد کامپوزیت دارد ، استفاده کرد.
فرمول های ترکیبی
اختلاط قیر و سنگدانه ها برای کار آسفالت به روش های مختلفی انجام می شود:
آسفالت بتن گرم یا آسفالت گرم کار (معمولاً توسط HMA نشان داده می شود)
در این روش ، قبل از مخلوط کردن مواد ، ابتدا اتصال دهنده قیر گرم می شود تا ویسکوزیته آن کاهش یابد و سنگدانه ها خشک شوند. هنگام مخلوط کردن با سنگدانه ها ، دمای قیر تازه معمولاً حدود 300 (تقریباً 150) ، دمای قیر پلیمر اصلاح شده 330 (166) و دمای سیمان قیر 200 (95) است.
کار آسفالت و تراکم باید زمانی انجام شود که قیر به اندازه کافی گرم باشد. در بسیاری از کشورها آسفالت ریزی فقط در ماه های گرم سال انجام می شود ، زیرا در ماه های سردتر ، قبل از رسیدن به تراکم مورد نظر ، پایه متراکم باعث افت بیش از حد دمای قیر می شود. HMA نوعی بتن آسفالت است که اغلب در خیابانهای شلوغ مانند بزرگراههای اصلی ، باند فرودگاه ها و فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع آسفالت برای پوشش های محیطی در محل های دفن زباله ، مخازن و استخرهای ماهی نیز استفاده می شود.
آسفالت بتن گرم یا آسفالت گرم کار (معمولاً توسط WMA نشان داده می شود)
این نوع آسفالت و آسفالت کاری با افزودن سیلیکات های آبی ، موم ، امولسیون های قیر و حتی آب به اتصال دهنده قیر قبل از مخلوط شدن تولید می شود. این اجازه می دهد تا در دمای بسیار پایین تر مخلوط و پراکنده شود و مصرف سوخت های فسیلی کاهش یابد ، در نتیجه دی اکسید کربن ، ذرات معلق و بخارات کمتر در جو آزاد می شود.
بنابراین ، نه تنها شرایط کار بهبود یافته است. بلکه کار در دماهای پایین باعث می شود سطح جاده سریعتر آماده شود ، این امر در کارگاه های ساختمانی با برنامه دقیق بسیار مهم است. استفاده از این نوع مواد افزودنی در آسفالت گرم (زیاد) منجر به سهولت تراکم می شود و کار آسفالت در هوای سرد و مسافت های طولانی تر امکان پذیر است. استفاده از مخلوط گرم به سرعت در حال افزایش است. طبق مطالعه تولیدکنندگان آسفالت آمریکایی ، حدود 25 درصد از آسفالت تولید شده در سال 2012 آسفالت گرم بوده است که نشان دهنده رشد 416 درصدی نسبت به سال 2009 است.
بتن آسفالت سرد یا آسفالت کار سرد
این نوع آسفالت و بتن آسفالت از امولسیون قیر در آب (لزوما) با صابون و قبل از مخلوط شدن با سنگدانه ها تولید می شود. ویسکوزیته قیر در حالت امولسیون کمتر است و کار و فشردگی آن آسان تر است. پس از تبخیر مقدار مناسب آب ، امولسیون قیر خرد شده و مخلوط در شرایط ایده آل ، خواص آسفالت HMA را بدست می آورند. این نوع مخلوط معمولاً برای رنگ آمیزی و در جاده هایی با ترافیک کم استفاده می شود.
برش کار آسفالت یا آسفالت
نوعی بتن آسفالت سرد است که با حل شدن چسب در نفت سفید یا نفت سبک قبل از مخلوط شدن با سنگدانه ها بدست می آید. ویسکوزیته محلول حاصل کمتر است و استفاده از آن راحت و فشرده است. پس از پخش مخلوط ، قسمت سبکتر آن تبخیر می شود. به دلیل نگرانی در مورد آلودگی ناشی از ترکیبات آلی فرار در اجزای سبکتر ، امولسیون قیر تا حد زیادی جایگزین آسفالت برش شده است.