تأثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام

تأثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام

ایزوگام یک عایق رطوبتی بسیار کارآمد است که برای محافظت از ساختمان‌ها در برابر نفوذ آب استفاده می‌شود. اما ایزوگام نیز مانند سایر مصالح ساختمانی، در معرض آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی قرار دارد.

یکی از عواملی که می‌تواند به ایزوگام آسیب برساند، مواد شیمیایی است. در این مقاله از ایزوایمن، به بررسی تأثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام می‌پردازیم.

تاثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام

تأثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام در مواردی می تواند مخرب و ویرانگر باشد. در این میان برخی از مواد شیمیایی مانند روغن، نفت، گازوئیل و … با ایجاد آسیب جدی برای ایزوگام، این عایق را مستهلک و خراب می کنند.

این در حالی است که برخی از نصابان ناشی، توجه چندانی به این موضوع نکرده و موجب آسیب رسیدن به ایزوگام می شوند.

کارشناسان همواره در زمینه نصب ایزوگام به افراد توصیه می کنند تا از نصابان حرفه ای و کار بلد استفاده کنند. این افراد با موادی که به ایزوگام آسیب رسانده و موجب خرابی آن می‌شوند به خوبی آشنایی داشته و می‌دانند از چه موادی برای حفظ و افزایش طول عمر مفید ایزوگام استفاده کنند.

به همین دلیل مراجعه به شرکت‌های معتبر و شناخته شده، بهترین گزینه برای افرادی است که تمایل دارند ایزوگام نصب شده بیشتر عمر کرده و دچار خرابی و آسیب نشود.

تاثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام
تاثیر نمک روی ایزوگام 
تاثیر گازوییل روی ایزوگام
تاثیر نفت روی ایزوگام

شاید این مطالب نیز برای شما مفید باشد

با مواد شیمیایی آسیب رسان به ایزوگام بیشتر آشنا شوید:

 

عوامل و مواد مختلفی موجب خرابی این عایق می شوند. یکی از این مواد، مواد شیمیایی هستند. در مورد تأثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از مواد شیمیایی موجب از بین رفتن کامل برخی از مناطق این عایق می‌شوند.

به همین دلیل می توان تأثیر مجاورت مواد شیمیایی نظیر اسیدها، نمک ها و بازها را جزو عوامل موثر در از بین رفتن ایزوگام دانست.

برای درک بهتر این گفته ها، در ادامه به بررسی نقش برخی از مواد شیمیایی در آسیب رسیدن به ایزوگام می پردازیم:

مواد شیمیایی می‌توانند تأثیرات مختلفی روی ایزوگام داشته باشند. برخی از مواد شیمیایی می‌توانند باعث آسیب به ایزوگام شوند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند به افزایش عمر مفید ایزوگام کمک کنند.

مواد شیمیایی مضر برای ایزوگام

برخی از مواد شیمیایی می‌توانند باعث آسیب به ایزوگام شوند. این مواد شیمیایی عبارتند از:

  • اسیدها: اسیدها می‌توانند باعث حل شدن قیر موجود در ایزوگام شوند. در نتیجه، ایزوگام آسیب می‌بیند و ممکن است دچار نشتی شود. برخی از اسیدهای مضر برای ایزوگام عبارتند از:
  • بازها: بازها نیز می‌توانند باعث حل شدن قیر موجود در ایزوگام شوند. برخی از بازهای مضر برای ایزوگام عبارتند از:
    • سود سوزآور
    • هیدروکسید پتاسیم
    • هیدروکسید سدیم
  • حلال‌ها: حلال‌ها می‌توانند باعث نرم شدن قیر موجود در ایزوگام شوند. در نتیجه، ایزوگام ممکن است دچار پارگی شود. برخی از حلال‌های مضر برای ایزوگام عبارتند از:
    • بنزین
    • نفت سفید
    • تینر
  • مواد اکسیدکننده: مواد اکسیدکننده می‌توانند باعث تخریب قیر موجود در ایزوگام شوند. برخی از مواد اکسیدکننده مضر برای ایزوگام عبارتند از:
    • پراکسید هیدروژن
    • کلر
    • آمونیاک
  • اسید سولفوریک
  • اسید هیدروکلریک
  • اسید نیتریک

مواد شیمیایی مفید برای ایزوگام

تاثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام همیشه منفی نیست. برخی از مواد شیمیایی می‌توانند به افزایش عمر مفید ایزوگام کمک کنند. این مواد شیمیایی عبارتند از:

  • مواد ضدآب: مواد ضدآب می‌توانند به محافظت از ایزوگام در برابر نفوذ آب کمک کنند. برخی از مواد ضدآب عبارتند از:
    • سیلیکون
    • پلی اورتان

  • مواد ضدآفتاب: مواد ضدآفتاب می‌توانند به محافظت از ایزوگام در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک کنند. برخی از مواد ضدآفتاب عبارتند از:
    • مواد معدنی
    • رزین‌های آلکیدی

  • مواد ضدآسیب: مواد ضدآسیب می‌توانند به محافظت از ایزوگام در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی کمک کنند. برخی از مواد ضدآسیب عبارتند از:
    • مواد ضدروغن
    • مواد ضدحریق

آیا اسید موجب خرابی ایزوگام می شود؟

از سؤالات متداولی که برای افراد ایجاد می شود این است که آیا می توان اسیدها را در خرابی ایزوگام دخیل دانست؟ در پاسخ باید بگوییم که مواد شیمیایی به سطح ایزوگام آسیب می رسانند و طول عمر مفید این عایق را کاهش می دهند. از میان مواد شیمیایی، اسیدها بیشترین آسیب را به ایزوگام می رسانند.

حتی در مواردی دیده شده است که درصد بسیار پایینی از اسید نیز خرابی های سطحی روی ایزوگام به وجود آورده اند. این آسیب‌ها اگر چه در کوتاه مدت سطحی هستند؛ اما به مرور زمان می‌توانند آسیب‌ها و خرابی‌های جدی ایجاد کرده و مشکلات را چندین برابر کنند.

آیا بازها و مواد قلیایی موجب خرابی ایزوگام می شوند؟

در  بررسی تأثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام باید به این نکته اشاره شود که مواد قلیایی و بازها نیز جزو مواد شیمیایی هستند که ایزوگام را با خطرها و آسیب‌های جدی مواجه کرده و طول عمر این عایق را به شدت کاهش می‌دهند.

به همین علت لازم است هنگام خرید ایزوگام، به هشدارهایی که تولید کنندگان این عایق بر روی رول آنها قید کرده اند توجه کنید.

کارشناسان معتقدند به منظور حفظ و نگهداری ایزوگام و افزایش طول عمر آن، ضروری است از قرار دادن مواد شیمیایی در مجاورت آن به شدت خودداری کنید.

آیا نمک موجب خرابی ایزوگام می شود؟

شاید این پرسش در ذهن شما ایجاد شده باشد که آیا جوهر نمک می تواند خرابی ایزوگام را در پی داشته باشد؟ در پاسخ به این پرسش شما باید بگوییم بله.

جوهر نمک با داشتن خاصیت اسیدی می تواند خرابی های فراوانی در ایزوگام ایجاد کرده و موجب آسیب رسیدن به ساختمان شود. هنگام صحبت کردن در مورد تأثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام شاید این تصور در ذهن شما به وجود آید که جوهر نمک درصد بسیار کمی اسید دارد.

به همین دلیل نمی‌تواند مشکلات و آسیب‌های جدی برای ایزوگام به وجود آورد؛ اما باید به این موضوع اشاره کرد که سخت در اشتباه هستید.

در ابتدا امکان دارد صدمات ناشی از تماس ایزوگام با جوهر نمک، سطحی باشد؛ اما گذشت زمان موجب خواهد شد تا مشکلات بیشتر و جدی‌تری برای عایق و حتی کل ساختمان ایجاد شود.

نکات مهمی که باید برای جلوگیری از خرابی ایزوگام رعایت کرد

همانگونه که ذکر شد و می دانید، عوامل گوناگونی موجب می شوند تا به ایزوگام آسیب وارد شود. البته شما می‌توانید با رعایت مواردی که در ادامه مطلب به آنها اشاره شده است، کیفیت و ماندگاری این عایق را تا حدود زیادی افزایش دهید:

اجرای اصولی زیر سازی ایزوگام

مهم‌ترین عاملی که از بروز آسیب به ایزوگام جلوگیری کرده و منجر به حفظ کیفیت آن می‌شود زیرسازی صحیح و مناسب این عایق است. به عنوان مثال در اجرای اصولی ایزوگام باید به شیب بندی سطح مورد نظر توجه ویژه داشته باشید.

کمک گرفتن از نصابان حرفه ای

عملکرد صحیح و حرفه ای نصاب نیز از دیگر عوامل مهم در افزایش کیفیت اجرای ایزوگام است. یک نصاب کار بلد با تأثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام به خوبی آشنایی داشته و موارد لازم در این زمینه را به افراد گوشزد می‌کند.

به طور کلی اگر برای اجرای ایزوگام از نصاب ناشی استفاده کنید به دلیل عدم آشنایی او با نصب حرفه‌ای ایزوگام، استهلاک عایق سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

انتخاب ایزوگام مرغوب و باکیفیت

کارشناسان و نصابان متخصص به افراد توصیه می کنند که برای ایزوگام سطوح مختلف از ایزوگام های باکیفیت برندهای معتبر استفاده کنید. قیمت محصولات این برندها اگر‌چه ممکن است اندکی بیشتر از برندهای ناشناخته باشد؛ اما دوام و کیفیت بالای آنها، گرانی محصولات را جبران می‌کند.

انتخاب ایزوگام متناسب با فضا

برای اجرای ایزوگام لازم است تا ایزوگام را متناسب با قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده کنید. زیرا هر نوع ایزوگامی برای عایق قسمت خاصی از ساختمان کاربرد دارد.

نحوه ترمیم ایزوگام

تاثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام باعث می شود که ایزوگام دچار خرابی بیش از حدی گردد و شما باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

برای تعویض ایزوگام شما باید از ایزوگام های استاندارد و مرغوب استفاده کنید. ایزوایمن با کیفیت ترین ایزوگام را با قیمت مناسب عرضه می کند.

هرنوع خرابی کم و البته به ظاهر ناچیز مشکلات ریز و درشت زیادی را به وجود می آورد. ترمیم ایزوگام در این شرایط باید توسط یک نصاب ماهر انجام پذیرد.

جداسازی ایزوگام اولین مرحله برای ترمیم ایزوگام است. متأسفانه برخی از افراد ناوارد بدون در نظر نگرفتن این موضوع باعث برامدگی در سطح ایزوگام می‌شوند، بعد از برش شما باید ایزوگام جدید را به درستی در محل با حرارت نصب نمایید.

در نهایت با وجود چسب می‌توان نسبت به ترمیم صحیح ایزوگام مطمئن شوید و با استفاده از خمیر پرایمر نیز این اقدام عملی خواهد شد. توجه داشته باشید که به هر دلیلی اگر مواد شیمیایی باعث آسیب گردد، از دو خمیر مایع و جامد پرایمر می توان استفاده نمود.

رسیدگی و نگهداری ایزوگام

امروزه ایزوگام در بهینه سازی انرژی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. صرفه جویی در مصرف سوخت از جمله راهکارهای اساسی با نصب ایزوگام است.

این لایه با دوام و مستحکم، یک گزینه ایده آل برای نصب عایق رطوبتی در طولانی مدت است.  عمر مفید ایزوگام با رسیدگی و تعمیرات حاصل می شود که برخی به این موضوع توجهی ندارد.

علاوه بر تاثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام ممکن است پوسیدگی، چروکیدگی، بادکردگی، نشتی و سوراخ شدن ایزوگام علائمی باشند که باعث آسیب به ایزوگام به شمار آیند و شما بابت تعمیرات و ترمیم قصد داشته باشید هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

اگر رسیدگی و محافظت از ایزوگام را جدی نگیرید باید در کوتاه مدت با هزینه‌های گزافی رو‌به‌رو شوید و با به تعویض ایزوگام بیندیشید. تعویض هزینه بیشتری نسبت به ترمیم و تعمیر ایزوگام را برآورد می کند.

جمع بندی

کارشناسان معتقدند اگر افراد بتوانند از پوشش ایزوگام به درستی نگهداری کرده و عوامل خرابی آن را برطرف کنند طول عمر این عایق به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، هزینه نگهداری ایزوگام به مراتب کمتر از هزینه تعمیر و تعویض آن است.

شرکت ایزوایمن از معتبرترین مراکزی است که امکان خرید حضوری و آنلاین محصولات برندهای معتبر تولید‌کننده ایزوگام را برای مشتریان خود فراهم کرده است.

کارشناسان خبره این مرکز، شما را با تأثیر مواد شیمیایی روی ایزوگام آشنا کرده و پاسخگوی پرسش‌های شما در زمینه انتخاب و خرید ایزوگام باکیفیت هستند. شایان ذکر است که کلیه محصولات موجود در شرکت ایزو ایمن با ارائه ضمانت نامه و با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می گیرند.

سوالات متدوال کاربران

کدام مواد شیمیایی برای ایزوگام مضر هستند؟

برخی از مواد شیمیایی می‌توانند باعث حل شدن قیر موجود در ایزوگام شوند، در نتیجه ایزوگام آسیب می‌بیند و ممکن است دچار نشتی شود. برخی از مواد شیمیایی مضر برای ایزوگام عبارتند از:
اسیدها: اسید سولفوریک، اسید هیدروکلریک، اسید نیتریک
بازها: سود سوزآور، هیدروکسید پتاسیم، هیدروکسید سدیم
حلال‌ها: بنزین، نفت سفید، تینر
مواد اکسیدکننده: پراکسید هیدروژن، کلر، آمونیاک

چگونه می‌توان از ایزوگام در برابر مواد شیمیایی محافظت کرد؟

برای محافظت از ایزوگام در برابر مواد شیمیایی، باید نکات زیر را رعایت کنید:
از استفاده از مواد شیمیایی مضر برای ایزوگام خودداری کنید.
اگر مجبور به استفاده از مواد شیمیایی مضر برای ایزوگام خود هستید، از محافظت مناسب برای ایزوگام استفاده کنید.
سطح ایزوگام را به طور منظم بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه آسیب، آن را برطرف کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *